OLST-WIJHE – De gemeente Olst-Wijhe treft helaas met enige regelmaat illegaal afval aan. Zo kwam op donderdag 2 juli 2009 een melding binnen dat er dakleer en dakgrind op een parkeerplaats langs de Rijksstraatweg, nabij de Barloseweg was gestort.
Het bleek te gaan om in totaal 2340 kilogram afval.
Binnen de gemeente Olst-Wijhe geldt het DIFTAR (gedifferentieerde tarieven) systeem. Dat gaat uit van het principe dat de vervuiler betaalt. Alle inwoners krijgen een container en zij betalen, naast een basisbedrag, voor elke keer dat hun container wordt geleegd. Daarnaast kan afval worden aangeboden bij ROVA. Dat afval wordt per kilogram afgerekend. Het prijskaartje van afval zorgt voor bewuste keuzes bij het creëren van afval.
De gemeente Olst-Wijhe gaat naar aanleiding van meldingen over illegaal zwerfafval het afval opruimen en proberen te achterhalen wie het afval heeft gedumpt, zodat de kosten kunnen worden verhaald. Meldingen en tips over illegaal afval kunt u doorgeven aan de toezichthouders milieu van de gemeente Olst-Wijhe, telefoonnummer 0570-568080.